Vriendelijk maar dwingend als dat nodig is.
Wordt uw factuur niet betaald en heeft u moeite met het innen er van? Wij ontzorgen u hierin en incasseren waar u recht op heeft. Incasso is een manier om uw achterstallige betaling te innen van uw klant. Wanneer uw klant niet wil betalen dan wordt het proberen te innen van deze gleden via een incassobureau of deurwaarder, in ons vakgebied ook wel incasso of incassotraject genoemd. Het innen van achterstallige betalingen kan zowel particulier als zakelijk. Er zijn wel verschillen in hoe het incassotraject eruitziet tussen een particulier en een zakelijke klant, deze leggen wij voor u uit. Voor het starten van een incasso kunt u ons als deurwaarder inschakelen. Wij als deurwaarderskantoor hebben meer bevoegdheden dan een incassobureau, waardoor wij voor u verder kunnen gaan dan enkel de minnelijke fase.
Waarom kiezen voor AGIN Pranger?
Hoe werkt incasso of een incassotraject op een zakelijke klant of particulier?
Wij leggen u graag uit hoe een incasso werkt. U kunt als particulier of zakelijke klant een incassotraject starten. De verschillen in het traject tussen deze twee leggen wij aan u uit.
Incasso op een zakelijke klant:
Heeft u een openstaande factuur van een niet betalende zakelijke klant en wilt u dit bedrag innen? Dan kunt u in het kader van het onderhouden van een goede klantrelatie eerst een herinnering sturen. Mocht dit niet het gewenste effect hebben, dan kunt u uw klant in gebreke stellen met een ingebrekestelling. Daarin geeft u nog een laatste kans aan uw klant om te betalen. Mocht de termijn in de ingebrekestelling zijn verstreken en uw klant heeft nog niet betaald, dan kunt u ons inschakelen en geeft u de vordering aan ons uit handen. Wij gaan dan het verschuldigde bedrag voor u proberen te innen.
Hoe sneller wij als deurwaarderskantoor voor u aan de slag kunnen gaan, des te groter de kans op een succesvolle inning van uw vordering. Het is, na het verstrijken van de betalingstermijn, verstandig om niet te lang te wachten met de te nemen stappen .
Incasso op een particuliere klant:
Heeft u goederen of diensten geleverd aan een particuliere klant die niet betaalt? Dan bent u verplicht om een laatste herinnering te versturen. In de herinnering zet u een redelijke termijn waarbinnen de factuur betaald moet zijn. Betaalt uw klant deze herinnering niet? Dan is hij officieel in verzuim.
Onder redelijke termijn wordt bij particulieren een termijn van 14 dagen bedoeld om te betalen. Die termijn van 14 dagen gaat in op de dag dat uw klant de herinnering ontvangt. Ook zet u hierin de incassokosten die u in rekening gaat brengen als uw klant niet binnen deze 14 dagen betaalt. Dit noemen wij in vaktaal ook wel 14-dagen brief of WIK-brief.
Mocht de termijn in de 14-dagenbrief/WIK-brief zijn verstreken, dan kunt u ons inschakelen en geeft u de vordering aan ons uit handen. Wij gaan dan het verschuldigde bedrag voor u proberen in te innen.
Incasso indienen
Wanneer schakelt u een incassobureau in?
Wanneer een klant of particulier niet betaalt, ook niet na het versturen van herinneringen of een ingebrekestelling, dan kunt u ons als incassobureau inschakelen. Wij gaan namens u achter uw debiteur en de openstaande factuur aan. De kosten die u voor het inschakelen van een incassobureau moet maken, worden in beginsel verhaald op uw debiteur.
Hoe bereken ik incassokosten?
Betaalt uw klant uw factuur niet op tijd? Dan mag u incassokosten en wettelijke rente in rekening brengen voor het laten incasseren van de openstaande factuur. Incassokosten zijn de kosten die u als schuldeiser maakt om uw geld te krijgen als uw klant de factuur niet uit zichzelf betaalt. Daarnaast mag u wettelijke rente in rekening brengen. Dit is de rente die u volgens de wet kan eisen als uw klant een betalingsachterstand heeft. Zoals eerder benoemd, de kosten die u voor het inschakelen van een incassobureau moet maken, worden in beginsel verhaald op uw debiteur.
Hoe hoog zijn de incassokosten? Hiervoor hebben wij voor u een zeer handige tool op onze homepage om deze te berekenen.
Heeft u een openstaande factuur en is de betaaltermijn verstreken? krijgt u geen reactie op herinneringen en/of de ingebrekestelling en wilt u geen tijd en energie meer stoppen in een niet betalende klant? Dan kunt u uw vordering aan ons uit handen geven. Wij gaan graag voor u aan de slag.
AGIN Pranger incasseert vorderingen voor overheden, woningcorporaties, midden- en kleinbedrijven en advocaten. Als u een zaak bij ons indient, zijn de vervolgstappen doorgaans als volgt:
Via onze pagina ‘Incasso starten’, dient u al binnen vijf minuten online uw zaak in. U ontvangt een bevestigingsmail en we vragen u om aanvullende stukken aan te leveren. Hebben we alles van u ontvangen? Dan maken we een dossier aan starten we nog dezelfde dag met incasseren van het bedrag waar u recht op heeft.
We gaan zo snel mogelijk aan de slag. We nemen contact op met de debiteur en verzoeken deze vriendelijk om tot betaling over te gaan. Omdat we werken met een online dossier, kunt u op elk gewenst moment de actuele status bekijken. Ook sturen onze professionals u een e-mail als er ontwikkelingen zijn.
In de meeste gevallen ronden we het traject binnen veertien dagen af. U heeft dan een betaling ontvangen, of er is een regeling getroffen om het bedrag in termijn te voldoen. Als er geen oplossing is gevonden, geven onze professionals u advies over de meest kansrijke vervolgstappen. Dit is altijd maatwerk.
Direct contact opnemen met een kantoor bij u in de buurt? Door op onderstaande links te klikken, gaat u direct naar onze locatiepagina’s:
Door het te incasseren bedrag in te vullen, kunt u direct zien welke incassokosten u in rekening mag brengen.
Als u voor de eerste keer een incassobureau inschakelt, komt u tijdens uw online zoektocht naar een geschikt incassobureau waarschijnlijk veel informatie tegen die nieuw voor u is. Bij AGIN Pranger houden we van heldere informatie. Hieronder vindt u daarom antwoorden op een aantal veelgestelde vragen over onze incassodiensten.